مطالعات قبلی نشان داد که ساختارهای هدف در کلاس درس نقش مهمی در فرایند یادگیری و نتیجه گیری دانش آموز ایفا می کند؛ البته، دانش کمی در مورد ارتباط بین ساختاره هدف کلاس درس و خلاقیت وجود دارد. هدف این مطالعه مشخص کردن این موضوع می باشد که آیا _و چگونه_ ساختارهای هدف کلاس درس بر خلاقیت تاثیر می گذارد. به ویژه، ما مدلی تئوری ایجاد کردیم که شامل ساختارهای هدف کلاس، انگیزه های با عزم خودی، و خلاقیت می شد؛ علاوه بر این، ما این مساله را آزمایش کردیم که این مدل چقدر می تواند با داده های مشاهده شده تناسب داشته باشد، و سپس ما ارتباط بین این سه متغیر را بررسی کردیم. داده ها در مورد این سه متغیر از 913 دانش آموز دبیرستانی تایوانی (463 دختر) جمع آوری گردید، و تمام ابزارهای آزمون گیری درون حوزه ریاضی قرار داشتند. ما از مدل سازی معادله ساختاری برای بررسی داده ها استفاده کردیم. نتایج نشان داد که مدل تئوری توسط داده های جمع آوری شده مورد تایید قرار گرفت و مدل تناسب مدلی کلی راضی کننده ای داشت و تناسب ساختار درونی مدل نیز خوب بود. در ابتدا، ما یافتیم که ساختار روش یادگیری هدف انگیزه خودمختار افراد را شکل می دهد و به صورت مثبت بر خلاقیت تاثیر می گذارد. دوم اینکه، ساختار دوری گزیدن از عملکرد هدف انگیزه کنترل شده افراد را شکل داد و بر خلاقیت آنها تاثیری نداشت. در انتها، ساختارهای روش های –اجتناب و عملکرد- یادگیری هدف فقط هنگامی که آنها انگیزه خودمختار افراد را شکل دهند، تاثیر مستقیمی بر تولید واگرا _نوع خاصی از خلاقیت_ داشت. بنابراین، ما پیشنهاد می کنیم که ساختارهای هدف کلاس می تواند انواع مختلف انگیزه خود عزم افراد را شکل دهد و بنابراین به صورت غیر مستقیم بر خلاقیت دانش آموز تاثیر بگذارد. علاوه بر این، روش یادگیری ساختار هدف کلاس درسی می باشد که بیشتری تاثیر را بر خلاقیت از طریق انگیزه خودمختار ایجاد می کند.
1-مقدمه
تئوری دست یابی به هدف هر دو جنبه فردی و محیطی اهداف را مد نظر قرار می دهد. برای جنبه فردی این تئوری ارتباط بین جهت گیری هدفی دانش آموزان (تئوری دست یابی به هدف) و رفتارهای یادگیری گوناگون و نتایج را مورد بررسی قرار می دهد. برای جنبه محیطی (موقعیتی) این تئوری بررسی می کند چگونه معلم دانش آموز را هدایت می کند تا جهت گیری هدف درک شده (ساختارهای هدف کلاس درس) را از طریق تحویل اطلاعات یا فعالیت های کلاسی شکل دهد...
Previous
studies suggested that classroom goal structures play prominent
roles in students’ learning processing and outcomes; however,
little is known about the association between the classroom
goal structures and creativity. This study aimed to determine
whether – and how – the classroom goal structures could affect
creativity. Specifically, we constructed a theoretical model
consisting of the classroom goal structures, self-determination
motivations, and creativity; further, we tested how well this
model fits the observed data, and then we analyzed the
association among these three variables. Data on these three
variables were collected from 913 Taiwanese junior high school
students (463 girls), and all of the testing instruments were
within the mathematical field. We performed structural equation
modeling to analyze the data. The results showed that the
theoretical model was supported by the observed data, and that
the model had satisfactory overall model fit and fit of the
internal structure of the model. Firstly, we found that
mastery-approach goal structure shaped individuals’ autonomous
motivation and positively influenced their creativity. Secondly,
performance-avoidance goal structure shaped individuals’
controlled motivation and had no effect on their creativity.
Finally, mastery-avoidance and performance-approach classroom goal
structures exerted a positive effect on divergent production –
a specific type of creativity – only when they shaped
individuals’ autonomous motivation. Thus, we propose that
classroom goal structures can shape an individual’s different
types of self-determination motivation, thereby indirectly
influence learners’ creativity. Additionally, mastery-approach is
the classroom goal structure that exerted the greatest effect
on creativity via autonomous motivation